Crestere sau colaps
Unii oameni de afaceri merg insa pe principiul minimei profitabilitati. Ei considera ca, atata vreme cat pot sa plateasca salariile si impozitele, totul este in regula. Nu au ambitii, sunt multumiti sa supravietuiasca decent, fara perspective de crestere. Dar decizia lor de a ramane la un anumit nivel nu este una inteleapta, cel putin nu din punct de vedere al afacerii. Iar cele aproximativ 300 de firme inchise zilnic in Romania sunt o dovada in acest sens.
Cauzele pentru care acesti antreprenori incearca sa ramana la un nivel constant sunt multiple. Unora le e frica sa riste o schimbare. Au rate de plata si familii de intretinut, traiesc de la o luna la alta si nu ar putea supravietui unor eventuale scaderi de venituri. Altii nu stiu cum sa procedeze, nu au sau nu vor sa aiba cunostintele si curajul de a face o schimbare in mai bine. Multi sunt comozi, se complac intr-o situatie ”calduta”. Dar, dupa cum stim, binisorul este dusmanul excelentului. Exista si antreprenori care considera ca, daca au ajuns singuri la un anumit nivel, au procedat corect si e bine sa actioneze in continuare tot asa, fara a tine cont de schimbarile din jur si de provocarile tot mai mari ale mediului de afaceri.
Esti antreprenor Forever si, daca vrei sa atingi obiective ambitioase precum Double Your Sales, este clar ca afacerea ta trebuie sa creasca. Ai la dispozitie toate informatiile si instrumentele necesare, ai un cadru de afaceri dovedit a fi functional si profitabil, ceea ce mai ai de facut este sa te mobilizezi, sa adopti schimbarea si sa fii tot mai eficace.
Daca vrei sa faci pasi mici spre imbunatatire, iti schimbi atitudini si comportamente. Daca, insa, vrei sa faci schimbari radicale in bine, asa cum impune un obiectiv major, atunci schimbi cadrul de referinta, modul in care vezi lumea si intelegi propria afacere. Procesul se numeste schimbare de paradigma. A avut de-a face cu el Columb, afirmand, contrar tuturor, ca se poate ajunge in Asia mai repede navigand spre vest si astfel a descoperit America. La fel, Pasteur, atunci cand a sustinut ca microbii exista si a contribuit esential la lupta impotriva bolilor cauzate de acestia, salvand mii de vieti.
Ce schimbari de paradigma ai putea initia, in calitate de FBO, pentru a face progrese majore? Analizeaza cu toata deschiderea si priveste din cu totul alte perspective aspecte ale afacerii precum:
Oamenii carora te adresezi. Ce alte tipuri de public tinta ai putea aborda? Oameni din corporatii? Prieteni ai prietenilor? Studenti dornici sa aiba un venit in plus? Comunitati online?
Felul in care comunici si promovezi afacerea si produsele. Ce poti schimba pentru a le conferi mai multa valoare si a castiga incredere? Modul in care te imbraci? Locul in care faci prezentarile? Sa ai o prezenta indrazneata in mediul online?
Progresul personal. Cum te auto-imbunatatesti? Te-ai gandit la un mentor sau un coach? Participi la cursuri pentru competente in vanzari, administrare a timpului sau abilitati de comunicare si prezentare? Daca da, cum valorifici deprinderile predate acolo?
Raportul cu clientii si echipa. Ce initiative poti lua pentru a-i ajuta mai mult? Cat iti sunt de apropiati? Cum poti schimba felul in care interactionezi cu ei astfel incat relatiile sa treaca la un nivel superior?
Practica afacerii. Poti aborda munca de FBO ca pe un hobby, lucrand cu placere si pasiune? Ai asimilat Forever ca pe o afacere personala, care depinde doar de tine, in care crezi cu adevarat si ai convingerea ca vei reusi?
”Grow or go” spun americanii. Daca nu cresti, inseamna ca o sa dispari. Orientarea corecta a omului de afaceri Forever este catre progres, catre cresterea echipei si a vanzarilor. Nu te multumi cu putin si nu stagna doar pentru ca e confortabil. Tine cont ca entuziasmul si frumusetea unei vieti implinite se gasesc la hotarul zonei de confort, acolo unde incepe necunoscutul iar potentialul de a creste devine infinit.
EXERCITIU
Atunci cand te intalnesti cu urmatoarea provocare in afacerea ta Forever, schimba radical modul in care privesti respectiva problema. Fa un exercitiu de imaginatie si priveste-o cu ochii unei alte persoane, pentru a gasi solutii prin prisma unui om care gandeste cu totul diferit fata de tine. Vei putea avea astfel surpriza unor idei originale si a unor rezolvari neasteptate, dar mai eficiente.
Alexandra Israil
Specialist marketing