FBO intamplator sau intentionat?

„Un brand este un set de asteptari, amintiri, povesti si relatii care, puse impreuna, conteaza in decizia unui consumator atunci cand alege un produs sau un serviciu.”  Seth Godin

Atunci cand am facut cunostinta cu proprietarul service-ului auto unde imi intretin masina, am avut parte de o strangere de mana moale, fara contact vizual. Apoi, intrand in biroul sau, am remarcat dezordinea si praful asezat pe diverse obiecte. Pentru o clipa, am vrut sa renunt la serviciile sale. Omul imi fusese recomandat de un prieten, asa ca am decis sa fac, totusi, o incercare. Surpriza a venit ulterior, cand am constatat ca serviciile sale au fost mult peste asteptari, iar costurile foarte decente. Mi-am dat singur explicatia: pasiunea pentru meserie si energia dedicata exclusiv ei l-au facut sa ignore aspecte legate de imaginea proprie si sa le considere neimportante, cu riscul de a pierde in afacere.

Realitatea este ca, in ziua de azi, oamenii nu mai au timpul, exercitiul sau dispozitia necesara sa perceapa, prin prisma caracteristicilor sale launtrice, valoarea unei persoane sau a unui obiect. Asa ca ii asociaza, pe baza primei impresii, o imagine creata anterior in minte si presupun ca ea corespunde realitatii. Acesta este motivul pentru care, spre exemplu, consideram ca toate produsele germane sunt de calitate. Sau ca toti oamenii cu barba lunga si alba sunt intelepti.

Perceptia, emotia sau imaginea creata in mintea celui cu care interactionezi se reflecta in reactiile sale. De aceea, in ecuatia succesului afacerii tale, un factor important este felul in care prezinti propria-ti persoana, alaturi de produse si companie. Altfel spus, cultivand un brand personal atractiv vei obtine rezultate mai bune in afacere.

Sigur ca iti doresti sa fii o persoana acceptata asa cum esti, fara falsitate, fara efortul de a pretinde altceva. Majoritatea oamenilor se bazeaza pe faptul ca ceilalti ii percep exact asa cum se percep ei singuri - de cele mai multe ori, mai bine decat in realitate. Si se dezic de cei care ii critica sau cu care nu reusesc sa se inteleaga bine. Isi spun, in sinea lor, ca daca nu ii plac, e treaba lor.

Dar o astfel de gandire este cea care duce la esecuri si frustrari. Iar pentru a le evita, e bine sa intelegi ca ai doua euri: eul intamplator si eul intentionat. Eul intamplator este cel cu care te-ai nascut: atunci cand iti era foame plangeai, cand iti placea o jucarie o luai (chiar daca nu era a ta). Dar, pe masura ce ai crescut si te-ai dezvoltat in societate, ai constatat ca trebuie sa-ti stapanesti eul intamplator, sa-ti controlezi anumite reactii si sa urmezi reguli de conduita. Si astfel ai ajuns la eul intentionat, cel care construieste, de fapt, brandul personal. Pentru a-l dezvolta favorabil tie, e bine sa tii cont de:

Infatisare. Ai anumite convingeri personale privind modul in care trebuie sa arati pentru a face o impresie buna. E de preferat, totusi, sa verifici acest aspect. Citeste o carte sau articole online pe tema tinutei in afaceri. Intreaba o persoana pe care o consideri etalon in aceasta privinta. Ai grija la aspecte precum un ruj prea strident, o bijuterie prea evidenta, parul neingrijit, un pantof murdar sau o camasa sifonata. Sunt lucruri pe care le poti controla cu un minim de efort, iar rezultatul are importanta maxima.

Comportament. Iti doresti ca ceilalti sa te priveasca in mod pozitiv, iar pentru asta trebuie sa lucrezi la toate aspectele cunoscute: incredere, pasiune, optimism, respect fata de altii, maniere, obiceiuri.

Comunicare. Nu conteaza doar ceea ce afirmi, ci si modul in care o faci. Tonul vocii, gesturile, expresia fetei sau privirea contribuie la mesajul transmis intr-o mai mare masura decat cuvintele propriu-zise. Intreaba-te si ce aspecte sunt importante atunci cand folosesti alte medii de comunicare, precum telefonul sau internetul.

In practica, exista o cheie de verificare a corectitudinii in afisarea propriei imagini. Pune-ti intrebarea: cum ma percepe si intelege celalalt? Imaginea pe care si-o formeaza corespunde realitatii? Este ea benefica scopului pe care il urmaresc in calitate de FBO?

Atunci cand iti construiesti brandul personal, trebuie sa depui efort pentru a pastra eul intentionat inaintea eului intamplator. Uneori, poti obosi. De aceea, nu fa totul de unul singur! Gaseste un vehicul care sa te propulseze. Cauta sprijin de la o organizatie care si-a ajutat deja milioane de membri sa aiba succes. Mergi alaturi de un brand ale carui valori sa te reprezinte si sa te impulsioneze. Iar acel brand este chiar Forever.

 

EXERCITIU

Brandingul personal nu cere sa-ti construiesti o imagine falsa, care nu corespunde cu valorile tale reale. El iti propune sa prezinti mai bine propria persoana si mai ales persoana menita sa devii. Alege o trasatura pozitiva din propria personalitate pe care vrei sa o afirmi, sa o dezvolti. Vorbeste despre ea cu cei apropiati, cu echipa sau cu sponsorul tau. Vei constata ulterior ca exista un motor intern care va porni sa te ajute, pentru a indeplini ceea ce ai promis. Iar partea buna este ca, daca o sustii suficient de mult timp, aceasta trasatura nu va mai face parte din eul intentionat, ci chiar din persoana ta.

 

Alexandra Israil

Specialist marketing